RS:X

ZOFIA KLEPACKA NOMINOWANA DO REPREZENTACJI NA TOKIO 2020

Zarząd Polskiego Związku Żeglarskiego zatwierdził nominację Zofii Klepackiej (Sekcja żeglarska Legia Warszawa) na XXXII Letnie Igrzyska Olimpijskie Tokio 2020 w klasie RS:X (windsurfing olimpijski).

Zofia Klepacka wygrała wewnętrzne kwalifikacje krajowe wśród kobiet. W gronie mężczyzn najlepiej żeglował olimpijczyk z Rio de Janeiro Piotr Myszka (4. miejsce). Do punktacji liczyły się trzy starty mistrzostwa Europy (Majorka), mistrzostwa świata (Włochy, Tobrole nad Gardą) i lutowe mistrzostwa świata w australijskim Sorrento.

- Wygrałam krajowe kwalifikacje, jestem bardzo zadowolona z moich wyników i bardzo się cieszę z oficjalnej nominacji. Igrzyska w Rio de Janeiro przegrałam z Gosią Białecką jednym punktem. Trudno mi było wtedy wrócić do formy po urodzeniu drugiego dziecka. Szczyt formy przyszedł przed samymi igrzyskami, wygrywałam i zajmowałam czołowe miejsca w światowych regatach, ale już było za późno, by pojechać do Rio. Nie poddałam się jednak, postanowiłam zawalczyć o Tokio i się udało. Jestem przykładem tego, że nawet jak się upadnie, trzeba wstać i walczyć o siebie, o cel, nigdy się nie poddawać, wierzyć w siebie. W tym miejscu dziękuję bardzo moim trenerom, sponsorom, Polskiej Grupie Energetycznej, klubowi Legia Warszawa, Polskiemu Związkowi Żeglarskiemu, Ministerstwu Sportu oraz kolegom i koleżankom z kadry. Jestem w dobrej formie, cały czas żegluję w czołówce, a obecnie największym problemem jest nowy sprzęt, na którym pływamy. Jest on awaryjny i na dodatek trudno dostępny. Nie jest to wina Polskiego Związku Żeglarskiego, tylko dostawcy sprzętu. Z tym problemem zmagamy się od ponad roku i największym wyzwaniem przed igrzyskami będzie właśnie ogarnięcie problemów sprzętowych. Do Tokio jadę walczyć o medal, tylko to mnie interesuje – powiedziała Zofia Klepacka.

Zofia Klepacka ma już w dorobku medal igrzysk. Podczas regat olimpijskich w Weymouth 2012 zdobyła brąz. To był szczególny dzień dla polskiego żeglarstwa, bo tego samego dnia na podium stanął Przemysław Miarczyński, który również zajął trzecie miejsce. To najbardziej utytułowana polska zawodniczka – była mistrzynią świata i Europy, seryjnie stawała na podium największych imprez. Startowała w igrzyskach w Atenach 2004, Pekinie 2008 i Londynie 2012.
Image

Klasa RS:X

Klasa RS:X powstała w wyniku udanego przetargu firmy Neilpryde Windsurfing na dostawę jedynego sprzętu do windsurfingu na Igrzyska Olimpijskie w 2008 roku w Chinach. RS:X został zaprojektowany w 2004 roku i rozpoczął produkcję w 2005 roku.
Konstrukcja RS:X wyposażona jest w pędnik, z masztem węglowym i wysięgnikiem, szeroką deskę, łączącą nowoczesną konstrukcję deski windsurfingowej z mieczem, umożliwiając w ten sposób rozgrywanie regat w niemal dowolnych warunkach od 3 do 30 węzłów. Oznacza to, że RS:X jest zawsze dynamiczną, uniwersalną klasą do obserwowania, a wyścigi są zawsze blisko, ekscytujące i atrakcyjne wizualnie.
 
Dla zawodników dostępne są dwa rozmiary żagla. Mężczyźni używają żagla o długości 9,5 m, podczas gdy kobiety i młodzież wykorzystują 8,5 m żagla. Pędnik i deska zostały zaprojektowane w połączeniu ze sobą w celu zapewnienia wysokiego poziomu synergii projektowej.
 
Stowarzyszenie Klasy RS:X zostało założone w listopadzie 2006 r. i uprawomocnione w styczniu 2007 r. mając kluczowe znaczenie dla ustanowienia i ciągłego rozwoju RS:X-a jako międzynarodowej klasy olimpijskiej.
 
RS:X jest najbardziej przystępną klasą żeglarską, która jest uprawniona do udziału w Igrzyskach Olimpijskich. Jest również bardzo łatwa w transporcie, ponieważ może być przewożona w samolotach rejsowych jako nadbagaż, co pozwala deskarzom konkurować na arenie międzynarodowej przy minimalnych kosztach. Umożliwia to zaplanowanie wielu regat, na których może wziąć udział duża liczba deskarzy z całego świata.
 
Inauguracyjne Mistrzostwa Świata RS:X odbyły się na Jeziorze Garda we Włoszech, a udział w nich wzięło 244 osoby. Kolejne regaty Mistrzostwa Świata w 2007 roku Cascais (Portugalia) i w 2008 roku Auckland (Nowa Zelandia) przyciągnęły odpowiednio 186 i 193 żeglarzy.
Ponad 3000 zestawów sprzętu zostało sprzedanych od czasu rozpoczęcia produkcji w 2005 roku dla konkurentów w ponad 50 krajach na 6 kontynentach.
 
Klasa RS:X jest aktywnie zaangażowana w opracowywanie flot wyścigowych w wieku U21, U19 i U17, którzy rywalizują w osobnych Mistrzostwach Świata i Kontynentu. Należy zauważyć, że tylko flota U19 otrzymuje tytuły mistrzów świata dla kategorii młodzieży męskiej i żeńskiej uznanych przez ISAF ze względu na surowe ograniczenia, które nakładają na nich liczbę.