Żeglarska klasa 505
Klasa 505 to coś, co tygryski lubią najbardziej. No, przynajmniej jedna z wielu takich aktywności żeglarskich. Akurat w tej specjalności poziom mistrzowski osiągnęli Jakub Pawluk i Marcin Józefowski, którzy od roku 2013 wspólnie zdobywają laury. Drugą załogą w barwach Legii była Jan Domański oraz Romek Główka, którzy często atakowali podium i walczyli o medale. Od sezonu 2023 w barwach Legii pływa także całkowicie damska załoga Anna Śliwka oraz Karolina Skowrońska, które w karierze mają min.złoty medal MŚ kl. Micro.
Jakub Pawluk to jedenastokrotny mistrz Polski
2013, 2019, 2020, 2021, 2022, 2024 – z Marcinem Józefowskim;
2009, 2010, 2011, 2012 – z Michałem Redmerskim;
2006 z Piotrem Żółtowskim.
Ma również krążki innego koloru - srebrny (2007, 2008, 2016, 2018), brązowy (2015).
2006 z Piotrem Żółtowskim.
Ma również krążki innego koloru - srebrny (2007, 2008, 2016, 2018), brązowy (2015).
Ponadto ma w dorobku kilka medali ze srebra i brązu (2007, 2008, 2015, 2016, 2018). Kuba plasuje się na pierwszym miejscu w tabeli najbardziej utytułowanych polskich żeglarzy w klasie 505 (11 złotych, 4 srebrne i 1 brąz = 16 medali MP).
Dla statystyków i historyków nie bez znaczenia będzie fakt, że Kuba z Marcinem są najwyżej sklasyfikowaną polską załogą w historii mistrzostw świata w klasie 505. Jak sami twierdzą, ostatniego słowa jeszcze nie powiedzieli.
Z kolei Jan Domański i Romek Główka tworzyli załogę z chrapką i możliwościami walki o medale Mistrzostw Polski. Żeglują praktycznie od dziecka w regatach flotowych i meczowych na jachtach od klas Optymist, Cadet, 420, Ok-Dinghy, Laser, Tornado, po jachty PPJK, morskie, Omega Sport. Obecnie załoga nie ściga się już w klasie 505, próbując swych sił na katamaranach Hobbie Cat, jak również w klasie Melges32 i w Ekstraklasie.
Klasa International 505 – to monotypowa łódka jednokadłubowa. Obsługują ją dwie osoby. Załogant ma do dyspozycji trapez. Jacht wyposażony jest w symetryczny spinaker. Klasa ta charakteryzuje się wysokimi osiągami. Jest bardzo wymagająca przy silnym wietrze. 505 uważa się za wyjątkowo stabilną łódkę. Wiele głosów mówi, że jest łatwiejsza pod względem kontroli niż wiele innych łódek z trapezami.
Klasa 505:
Konstruktor John Westell
Rok konstrukcji 1955
Kraj pochodzenia Francja
Typ ożaglowania slup
Grot 12,3 m²
Fok 4,94 m²
Spinaker 27 m²
Całkowite ożaglowanie 17,26 m²
Długość maksymalna 5,05 m
Długość LWK 4,57 m
Szerokość maksymalna 1,88 m
Masa całkowita 127,4 kg
Typ kadłuba mieczowy
Materiał konstrukcyjny dowolny
Zanurzenie minimalne 15 cm
Zanurzenie maksymalne 160 cm
Załoga 2
Trapez 1